Jag ska sluta kalla mig människa - det klingar så dåligt



I går innan middagen hos Anneli strosade jag & Jimmie runt inne i stan i den härliga solen, det blåste dock lite för mycke för att få en komplett vårkänsla, men det dög helt klart för våra tilltänkta aktiviteter.

I stan möttes vi av en stor gapandes fittpatrull som samlats på Gustav Adolfs torg redo för att med diverse slagord tåga runt i malmö och dela ut gratis tampongprover i kvinnodagens ära. På något vis känner jag mig lite besviken att de inte kan komma med något bättre!? Jag är nog första förespråkare att tamponger skulle vara gratis, jag menar, det är faktikst något som vi måste betala för bara för att vi är kvinnor, det är jobbigt och jävligt på alla sätt och vis, dessutom ska man belata för skiten. Men hur som helst så känns kanske inte det är rätt sak att fokusera på? de känns kanske som att det finns viktigare saker som ska uppmärksammas på internationella kvinnodagen.
Det finns länder med så mycket större problem än Sverige, länder där kvinnor lever under ständigt förtryck. Länder där kvinnan inte är värd mer än halv get och en gammal ost,  Men det är som vanligt i den egocentriska västvärlden. Tänk dig där du är värd en get, där kanske till och med det där jävla tampongpaketet är mer värt än dig.

De som förde mest liv & gladast tågade fram var såklart de klassiska vänsterextrema butchflatorna som gör att ordet feminist bara får folk att tänka på orakade armhålor och lesbiska manshatare.
Jag undrar om dessa som kallar sig feminister förstår att de nog snarare gör kvinnor en otjänst. Detta gör ju att ingen kvinna vill kalla sig feminist längre, för de " klingar så dåligt " och den tanken kan jag väl förstå,  men kom igen,  är du kvinna och inte feminist (feminismens ursprungliga betydelse) kan du lika gärna skita dig själv i huvudet (var det någon klok människa som en gång sa, så det kan jag inte ta äran för)  Att du sen kanske inte orkar vara en som driver frågan aktivt är förståligt eftersom sverige faktiskt är i topp av de mest jämnstälda länderna i världen. Jag är ingen manshatare, jag är inte någon aktiv feminist och jag är vän med rakhyveln. Men jag kan omöjligt vara kvinna & tycka att det är okej att jag inte är lika bra som en man. Jag tycker att ett jämnställt samhälle mellan kvinnor och män - vita och svarta- fattiga och rika är en självklarhet. Vi är alla bara människor och borde därmed ha samma rättigheter.

Ja detta blev ju ett jävla moralinlägg och troligtvis de mest seriösa inlägget jag någonsin kommer bjuda er på.
Men folk borde tänka efter en gång extra innan de öppnar munnen. Och uppenbarligen gäller detta från båda sidorna.


* Feminism =  åskåd­ning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0